الجمعة، 10 أكتوبر، 2008

كده تسعة

* القيمة.. عايز أقولك ان قيمة الأشياء مهمه جدا ، يعني ممكن يكون عندك اشياء كتيره وغاليه بس قيمتها اصبحت عندك ولا حاجة.. وممكن اشياء صغيره ورخيصه بس قيمتها عندك غالية.. والقيمه دي بتيجي من حاجات كتير.. زي الحرمان مثلا.. يعني عشان تعرف قيمة اللي عندك لازم تتحرم منه شويه، عشان كده اتعلم تعرف قيمة اللي عندك من غير ما تتحرم منه، اتعلم قيمته وهو معاك ..كمان القيمه بتيجي من الذكريات.. يعني ده مثلا القلم اللي والدك أعطاه لك لما نجحت في بكالوريوس.. حتلاقي نفسك بتحب القلم ده .. حتى لو جبت أغلى منه.. كمان احساسك بانك تقدر تجيب أي حاجة في أي وقت بيخليك مش لاقي طعم للحاجات .. عشان كده عايزك تجرب انك تكون قادر انك تشتري تليفون جديد مثلا ومع ذلك بتقول .. ما أنا عندي تليفون كويس .. المره دي حاتبرع للفقراء.. احساس تــاني خـــالص.. اتعلم تفرح بالحاجات اللي عندك أو اللي ناوي تقتنيها .. صغيره أو كبيره.. رخيصه أو غاليه .. استمتع بالقيمة.. كمان لو كافأت نفسك بهدية لما تعمل كذا أو كذا.. أكيد الهديه اللي جبتها لنفسك حتكون ذات قيمة.. لإنها نتيجه نجاح وجهد.. كمان لازم تعرف قيمة نفسك .. من غير غرور.. وقيمة الوقت .. وقيمة الفلوس.. وقيمة حاجات كتير.. الصحة والوالدين ودينك ,, جيرانك وصحابك.. وإذا كانت دي كلها نعم ربنا عليك .. فلازم تؤدي حق النعمة دي في الحفاظ عليها ومعرفة قيمتها ..
فاضل سطر في الصفحة..... بس مالوش قيمة.... زياده من غير معنى (:




* العيب من أهل العيب مش عيب.. مش أي واحد يشتمك تزعل .. لازم تعرف مين اللي شتمك.. وان كان يستاهل انك تعملّه اعتبار ولا مجرد شخص مالوش لازمة اصلا .. منافق .. لسانه زفر .. كلامه كتير على الفاضي..
وثق في حاجتين.. انه ماحدش بيرمي الحجارة إلا على الأشجار المثمرة.. يعني لو انت مثمر وجميل وناجح.. حتلاقي كتير يهاجموك.. عشان الغيرة والحقد .. ماتهتمش .. وخلى بالك طول ما انت بتعمل الصح من وجهه نظر الدين والمجتمع والتقاليد .. ماتخافش من الهجوم .. لأن انت صح.. انما اذا كنت غلط .. يبقى العيب من عندك يا حلو . كمان ما تاخدش كل الشتايم زي بعضها.. يعنى لو نرفزت أبوك وطلع يجري وراك عشان يضربك ويشتمك .. أكيد ان ده له سبب .. وساعتها دي مش شتيمة .. دي تربيه .. وهو بيعمل كده عشان مصلحتك .. وده غير لـما صاحبك يشتمك عشان يغيظك.. وغير لـما سواق تاكسي يشتمك بالغلط.. وكمان غير لـما أمك تعاتبك بالنظر فقط عشان واخده على خاطرها.. عشان بقالك كتير ماقعدتش معاها .. ومفضل صحابك.. يــــاه.. مش حنطلع بره الموضوع .. الموضوع هو .. مايهمكش الناس يشتموك .. لو إنت صح.. عشان كده حاول تبقى صح.. من غير ماتجلد نفسك وتحملها أكتر من طاقتها.. وكمان أوزن اللي بيتكلم عليك وسايب حاله ومهتم بحال غير.. كمان ما تعملش زيه وتشتم الناس عمّال على بطـّال.. زمان قالوا لنا .. انك لو شتمت حد بأبوه حيشتمك بنفس الشتيمه.. وانت ماترضاش شتيمه لأبوك..
علــّمت معاك ؟..


* بذل الجهد.. والجهد ده هو سبيل النجاح في أي حاجة من أول الست اللي بتعمل الكيك في البيت .. لغاية عالم الذرة.. وأي حاجه عايزه مجهود عشان تتعمل .. حتى الكتاب اللي في إيدك ده أخد جهد كتير.. ومراجعه من كذا شخص.. وقراءه عشرات المرات لغاية ما جه في أيدك..مافيش حاجة بتتطلع من الهوا.. ولازم الجهد ده يكون بجد ..
يعني مش تفتح كتاب وتقعد سرحان وتقول أنا خلاص ذاكرت.. ده جهد ضايع .. روح نام أحسن... وكمان الجهد مش تقدير شخصي.. يعني ما ينفعش اني أقول ان انا عملت مجهود وأقنع نفسي بكده على الرغم ان اللي حوالين مني شايفين ان انا كسلان أو مش باعمل حاجة .. وكمان الجهد بيبان ومش عايز شوشرة .. زي طالب الثانوية العامة اللي مجند البيت كله عشان سيادته بيذاكر أو ينام .. لأن فيه غيره بيبذل جهد أكتر منه .. وبيذاكر في ظروف صعبة وبيجيب مجموع أكتر ( ده بغض النظر عن أهمية الثانوية العامة) .. المهم كمان انك لازم تقـّدر جهد غيرك.. ماتجييش لواحد راسم لوحة حلوة .. وباذل فيها مجهود وتقوله إيه القرف ده.. أو لصنايعي وتعدي عليه من غير ما تقول له الله ينوّر .. لإن ده بيفتح نفسه لشغل أحسن.. وكمان بيوري انك بتقدر الجهد.. وعمرك ما حتقّدر جهد حد إلا إذا كنت إنت كمان بتبذل جهد.. ولازم تتعلم كمان إنك تفرق بين الجهد والبكش.. عشان فيه بكاشين كتير بيحاولوا دايما يقنعوك بإنهم بذلوا جهد.. على فكره .. الناس المجتهده ما بتشاورش على عملها وتقول .. بصوا مجهودي حلو إزاي !!.؟.؟


* النظافة من الإيمان.. وعلى فكره الموضوع من غير احراج ..بسيط وتافهه.. يعني من غير نصايح مني ولا كسل منك.. لازم تغسل اسنانك سواء بمعجون أو سواك أو سائل.. ولازم تستحمى على الأقل تلات مرات في الإسبوع وأحسن لو كل يوم.. وعشان تنجح أكتر مرتين في اليوم.. وفيه فرق بين الإغتسال الشرعي اللي له سبب (الطهارة). وبين انك تاخد دش سريع للإنتعاش والنظافه عشان رائحة العرق تروح ودي نصيحة العمر..
كمان ياريت تحط أي حاجة ريحتها حلوه .. عشان الناس ما تتطفش منك .. بس برضه لازم تستحمى..لأن البارفان على العرق وحش وريحته وحشه..وماتلبس حاجات ألياف صناعيه كمان ..عشان دي مش بتمتص ريحة العرق.. ونظافة أوضتك مهمه.. وعربيتك ومكتبك وكله.. قص أظافرك.. هذب شعرك..غير الجورب ( الشراب) كل يوم .. عشان صحابك مايغيروش أوضتهم في الفندق اللي نزلتوا فيه في الرحله بسبب ريحة رجليك ..ومن غير كسوف احلق شعر الإبط والعانه ( ما حول العضو التناسلي) ..خليك نظيف..
ولو انتِ متزوجه ففيه شبه أمر .. إن زوجك ما يلاقيش منك غير كل ريحه حلوه ..وعلى طول مش مناسبات وبس ... والزوج كمان يتعطر لمراته.. مش عيب..ولا حرام.. قدمي طبيخك في أطباق نضيفه.. وبشكل حلو..عطري بيتك ببخور ولا فواحة جوزك بيحب ريحتها.. غيري له فوطة الحمام .. حاجات كتيره ممكن تفتكروها عبيطه.. بس بجد بجد.. لقيت اللي بيشتكي منها .. لدرجة البكاء.. مش بس كده .. وأعرف ناس اتطلقوا ( بعد الشر عنكم) بسبب قلة النظافة..

هناك 6 تعليقات:

Hina wi Hinak يقول...

جميل أوي إسلوبك في الكتابة والأجمل منه النصائح اللي مستخبية وراء ما تكتب... على فكرة، سبق لي وكتبت موضوع عن النظافة يشبه اللي كتبته إنت عنها

أسما عواد يقول...

ا\بوست جميل
فعلا موش بنحس بجمال الاشياء الا لما تضيع منا وانا من فترة بحاول استمتع بطعم الاشياء وهي ملكي فاقول لنفسي انا استمتع بالمشي على قدمي وبرؤية الأشياء وبالكتابة وبالصحة مهما نقصت او قلت
ليت لكل عين هذه الرؤية كي نشعر بالسعادة حتى ونحن في اشد حالات الضيق
الرضا
الرضا يا سيدي هو سر من اسرار الجنة
شكرا لك
وتحياتي
ملحوظة يا ريت تحذف الحروف الانجليزية دي عشان تسهل عملية التعليق

من غير عنـــوان يقول...

Hina wi Hinak... شكرا على التعليق..



إلى أسما عواد ... ألف شكر.. كلامك موضوعي ..
ملحوظه تم حذف تأكيد الحروف الإنجليزية.. أكيد كده أسهل

إلى الجميع شكرا للتواصل

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سأقول ماقاله من هم قبلى
الكلام جميل اوى ومهم جدآ
ولكن ماهو اجمل واهم
العمل به وتنفيذه
والاستمرار عليه
احتراماتى

من غير عنـــوان يقول...

norahaty...
الشكر كل الشكر مع وعد بإستمرار العمل

كل الأمنيات الطيبة

amira elkasaby يقول...

انا يمكن متأخرة شوية فى قراءة هذا المقال ده عشان انا جديدة على البلوج بس بجد عاجبنى جدا جدا وفى مقالات قرأتها أكتر من مرة, الكلام رائع ومنطقى جدا وتحس ان المفروض كل الناس تعمله يعنى المفروض فعلا كل الناس تبقى نضيفة دى حاجه بديهية وبعدين تبص حواليك تلاقى فعلا انها مش موجودة زى ما احنا فاكرين او هما مش عارفين يبقوا نضاف او سورى بيستعبطوا وكأنهم مش واخدين بالهم .
على فكرة موضوع "بذل الجهد" حلو اوى هو فعلا مهم جدا واساس حياتنا بس احنا ناخد بالنا ومانطنش ونقول يا عم كبر انت مالك محبكها وخد من ده كتير
بارك الله فيك يا أستاذى الجليل وينور لك طريقك وتكتب لنا تانى عشان حضرتك اتاخرت علينا فى الكتابة
انافى انتظار المقال الجاى على احر من الجمر واستمر