الأحد، 5 أكتوبر، 2008

السابعة.. السما

* الماضي قد مضى وفات ،
والحزن لا يعيده ولا الهم يُصلحه .. يعني اللي حصل.. حصل.. بلاش البكاءعلى اللبن المسكوب .. والأطلال .. وسابني واتجوز غيري.. وانا سقطت في الإمتحان لازم انتحر..وأنا مش حاعيش بعد ما سابتني..استغنوا عني في الشغل وحاتشرد.. اللي حصل حصل.. خد لك دش .. وفوّق.. التفت لبكره.. اعرف ان بكره الدنيا أحلى كتير من امبارح.. وانك تقدر بمجهودك تعمل حاجات أحلى كتير من اللي فاتتك.. حتى لو كان فيلم مالحقتوش في السينما.. حتى لو كان انك ماكنتش بتصلي زمان.. ابتدي دلوقت.. ماتحطش ايدك على خدك.. اخلق لنفسك فرصة تانية.. والفشل مره مش نهاية المشوار.. بالعكس .. ده يمكن بدايته.. ونيتشه قال :
السُم الذي لا يميتني.. يزيدني قوة ..
و الدنيا بكره مش امبارح . Life is what's coming....not what was
خلي عنك أمل.. وثق ان ربنا مش حيخزلك في بكره .. بس ابتدي..
ابتدي والباقي على ربنا .. و لو مش حتبتدي ،، مش حتوصل

If you don't start, it's certain you won't arrive.
وزي ما قالوا : طريق الألف ميل يبدأ بخطوه .. المهم تبتدي.. تعالى على نفسك وانزل لف التراك أو اتمشى على البحر أو النيل.. لوحدك.. وعد خطوتك .. واسرح.. حتلاقي نفسك مشيت ألف متر..موضوع سهل ومش عايز اثبات.. ولو تعبت .. حتلاقي نفسك مشيت خمسميت متر .. حلوين .. بكره تمشي ألف متر.. وصلت .. ولا نقول كمان.




* الصلاة.. والصلاة دي زي التنفس..
ببساطة.. أي بني آدم بيتنفس.. يبقى لسه عايش.. وأي بني آدم عايش يبقى بيتنفس..
بالظبط زي: أي مسلم... يبقى بيصلي..
وأي واحد بيصلي يبقى مسلم..
دي قبل التدين وقبل دخول الجنه وقبل كل حاجة .. الصلاة دي بس عشان تبقى مسلم.. ولو بقيت مسلم حترضي ربنا.. وحتساعدك انك تعمل حاجات تانية كمان.. وده طريقك لعيشه حلوة.. والأهم طريقك للجنة .. طريق واحد بدايته بالصلاة.. وهي حتخليك ماتعملش باقي الحاجات الوحشه..

* حقق اسطورتك وأحلامــك.. أو على الأقل حــاول.... والأسطـــــــورة الـذاتيــة هي حلمك وهدفـــك وأمنيـــاتك.. وفيه هدف قريب وهدف بعيد شوية بس ممكن تحقيقه بعد سنتين تلاته وهدف رئيسي في الحياه يتحقق على مر السنين .. فحدد أهدافك.. واعمل ما يحققها أو يساعد على تحقيقها .. مهما قابلك من مصاعب ومهما واجهت من نحديات ..وياريت لو تقرا كتـــاب : ( ســــاحر الصـحــراء).... أو بالأحرى ( الكيميائي) للمؤلف البرازيلي ( باولو كوليو) .. لأن الرواية دي هي من أصدق وأحسن ما يوضح الأسطورة الذاتية والحلم.. والأمنية.. وأهمية الجهاد إلى تحقيقها.. وخد بالك انه الرواية دي باعت أكتر من 50 مليون نسخة بعدة لغات.. يعني فيه 50 مليون واحد غيرك عايز ينجح.. يا تلحق يا ما تلحقش..



* الـلـهــم اعـطــني..
الشجاعة على تغيير ما أستطيع تغييره ،


والقناعه على تقبل مالا أستطيع تغييره،
والحكمة على معرفة الفرق بينهما.
والأخيرة دي هي الـمفتاح ، يعني لازم تعرف الفرق بين الحاجة اللي تقدر على تغييرها،، والشئ المفروض عليك أو لا تستطيع تغييره،، والفرق جامد.. كل ماهو باختيارك أو تستطيع أن تأخذ قرار بيدك لحل مشكلة ما، فهذا يدخل تحت نطاق ما تستطيع تغييره ، لإن مافيش عوامل خارجية.. أما إذا كان هناك عوامل ليست ضمن حدودك .. فهذا مالاتستطيع تغييره..وكمان فيه حاجات ممكن تقع تحت الإحتمالين ..
زي انك عاوز تحجز في طيارة عشان تسافر وتلاقي حجز ..وساعات برضه تكون عاوز تسافر وما تلاقيش حجز.. ساعتها حاول مرة والتانية انك تلاقي حجز.. وصلي استخارة .. مالقيتش حجز .. خلاص بأه .. مش مكتوب لك سفر.. ماتعاندش..
والحكمة دي بتديلك رضا بما هو مفروض عليك ، وقوة لتغيير اللي تقدر عليه.. كمان بيريحك من انك تفضل تخبط بدماغك في حائط حجر من غير ما توصل لنتيجة، ودايما فكّر كتير قبل ما تتقبل الأشياء ، وكمان فكّر أكتر قبل ما تحاول إنك تغيرها.. ولازم تشوف إيه الفايده اللي حتاخدها لـما تغير الحاجة دي ، لأنه التغيير في حد ذاته مش هدف، انما الهدف هو النتيجه اللي حتاخدها من التغيير.. ورغبتك في التغيير للأصلح.. ربنا بيساعدك فيها.. والعكس صحيح..

هناك تعليقان (2):

غريب يبحث يقول...

السلام عليكم، وحمدالله على السلامةبعد الاجازة وكل عام وانتم بالف خير...

فعلا اللي يفكر في الماضي عمره ما يتقدم خطوة واحدة، وطبعا واضح العرب لما افتخروا بما وصلوا ليه اتأخرنا والغرب سبقوناو كذلك المصريين اقعدنا نفتخر بالفراعنة ومش بنقول احنا عملنا ايه.....
في كمان مشكلة الواحد لما بيحصله حاجه اي حاجه وبيعقد يقول مش قادر انسى الخ ..هو اصلا معملش حاجه عشان ينسى هو اصلا قاعد عطلان مش بيشتغل ومش بيعمل حاجه يشغل وقته فيها عشان ينسى فا اكيد غصب عنه مخه مش هسفكر غير في الحاجه اللي هو عايز ينساها...

وياريت الواحد يعرف يوصل للكتب ده،

اخيرا القدرة على التغيير مهمه جدا والنتيجة فعلا اهم بس الاصعب انك تاخد القرار واحيانا ممكن تكون مجازفة ولازم تتحمل العواقب...

we need to start, but from the right way!!!!!!>>>>>

من غير عنـــوان يقول...

Knowing what's right doesn't mean much unless you do what's right