الاثنين، 27 أكتوبر، 2008

رجعنـــا .....



* أحلى حاجه في الدنيا دايما بتتعمل مع حد بتحبه
Life's precious moments don't have value,
unless they are shared
خلينا نفكر.. أحسن أروح البحر .. البس المايوه.. أنزل أبلبط وأعوم لـمدة ساعة واتشمس كمان ساعة وأروح لوحدي.. ولاّ أروح مع صحابي ونبلبط ونتشمس ونهيص ونلعب ....خلينا كمان نسأل ياترى الأكل لوحدي وأنا بوزي في الحيطه ولا باتفرج على حاجة بايخه في التليفزيون أحسن .. ولاّ أقعد مع أبويا وأمي اللي واحشني.. ولا مع مراتي اللي سايبها وطول النهار في الشغل.. بس الحقيقة كمان .. لازم صحابك يبقوا عايزين ييجوا البحر.. وبابا وماما عايزين ياكلوا معاك . . ومراتك ماتسيبكش وتدخل تنام.. قصدي إنها مشاركة .. مع أي حد بتحبه بتخلي الحاجة طعمها أحلى.. وبتخلي للفسحة ذكرى حلوة..
ولو قريت كتاب وبعدين اديته لصاحبك يقراه.. حتعرفوا تتكلموا في حاجات كتيرة.. ولو مراتك سمعت شريط مزيكة حلو وأديتهولك تسمعه .. أو شغلت الشريط وانتو بتتعشوا .. حتخليك تقعد في البيت.. وطبعا لو ولعت شمع مع العشا والـمزيكا .. غالبا إنت مش حتروح الشغل وتقعد جنب مراتك حبيبتك..
وعشان خاطري اقرا الجزء بتاع مين يبتدي .. عشان أنا عارف رد الناس على الكتاب والشريط والمزيكه وبالذات المتزوجون.. وطيب وليه الطرف التاني هو اللي ما يبتديش..؟؟؟؟!!! فهمت.. ابتدي انت شارك .. وإن شاء الله حتلاقي اللي يشاركك.. يوما ما .. في زمن ما..


* ماتقولش كلمة (أصل) ولا ( بس) ولا (لكن) كتير ..( أصل نسيت)، ( أصل الحكاية)، ( أصل هو اللي عمل ) ،( أصل كان عندي ظروف )، .... ( بس انت ماجيتش ) ،( بس لو كانت تبقى أكبر ) ... ( لكن أنا مش باحب كده) ..( لكن هو اللي عمل كده).... وهكذا..وهذه الكلمات وأمثالها في بداية كلامك كتير والكلام اللي من هذا القبيل مش حلوة .. لأن ده معناه انك بتبرر أفعالك أمام من يسألك .. أو بتعارض والسلام.. طبعا الغرض واضح.. لإنك ممكن تستخدم الكلمات دي زي مانت عايز .. بس مش بغرض التبرير.. أو الإختلاف عن الناس لمجرد الإختلاف..استخدمها طالما في وضع عادي وصحيح..كمان استغل كل فرصه للتسبيح والاستغفار..تاخد ثواب...وانت طالع السلم اتعود على انك تقول ( سبحان الله وبحمده.. سبحان الله العظيم).. أو وانت مستني الترام تقول .. (لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين).. أو وانت في عيادة الدكتور تقول .. (استغفرك وأتوب إليك يا رب).. وهكذا.. حتى وانت بتعمل download وقاعد مستني النت البطيئه تحمّل ..والفرق بين الحالتين .. هو فرق بين الإيجابية والسلبية.. العمل والكسل.. يعني التسبيح والحمد والستغفار جميل وبيديك ثواب وبيشيل عنك خطايا.. والتبرير ومحاولة إيجاد أعذار بيخليك سلبي وتفكيرك سلبي واللي حواليك لما يلاقوا ده يقوموا يبعدوا عنك ..صدقني هو نفس اللسان ونفس الشخص.. فلازم تخلي بالك من كلامك .. ولسانك موديك فين..
طبعا انا مش عايز أقولك انك ماتشتمش وما تقولش ألفاظ قبيحة ..لإنك أصلا مش يتقول كلام وحش
.... (×:


* الدنيا مش حتخلص ولسه الوقت كتير .. يعني لو بتحب تتفرج على الأفلام القديمة مثلا ... وعندكم في البيت قناه بتجيب أفلام على طول ورا بعض .. ما ينفعش تفضل تتفرج على فيلم ورا التاني لغاية الصبح.. لأنك لا حتعرف تروح الشغل أو المدرسه أو الكلية تاني يوم .. ولا حتى حتعرف تتفرج على التليفزيون بكره..وهكذا.. يعني صاحبك اللي جاي من السفر.. وانت عايز تقعد معاه.. وتسهر لوش الصبح.. طب وبعدين مانت حتصحى متأخر ومش حتشوفه بكره.. اسهر معاه ومفيش مانع للصبح .. بس مره واحده وتاني يوم نرتاح وتالت يوم لغاية نص الليل بس.. قصدي ان لسه دايما فيه وقت تاني جديد fresh نقدر نعمل فيه اللي بنحبه.. المهم نستمتع باللي بنعمله .. بدل ما نتفسح واحنا تعبانين .. لمجرد اننا نثبت لنفسنا اننا بنكسر الدنيا وبنتحدى العالم .. لأ طبعا .. اتعلم انك تعمل الحاجه بوقتها.. والأوقات بيجي غيرها تعمل فيها حاجات جديده وهكذا..
واتعلم تعيش سنك .. عندك تمنتاشر.. عيش تمنتاشر.. لا تعيش ان انت خمستاشر ولا عشرين.. وكله بوقته.. والدنيا مش حتخلص.. صدقني.. والبنت اللي بتسابق الزمن عشان تحس إنها أصبحت كبيرة.. بيعدي عليها الوقت وتقول.. ياريتني ما استعجلت.. أديني بقيت 25 ونفسي أرجع 19..
المهم عايز أقولك.. اعمل كل حاجة بوقتها .. وعلى قدها وقد أهميتها.. وما تحاولش تخلص كل الحاجات بسرعة بسرعة.. من غير طعم .. ومن غير تمتع..على مهلك.. وإعط كل ذي حق حقه..

هناك 3 تعليقات:

أسما عواد يقول...

بوست جميل
انت بتتكلم عن حاجات الناس عارفاها بس موش واخدة بالها من اهميتها
موش مهم بنقضي الوقت فين
المهم بنقضيه مع مين
وبنقضيه ازاي
شكرا على تشريفك لمدونتي

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
حمدلله على السلامة كمان
الحياة اخد وعطا وعلشان
كده لازم اسأل الاول انا
اعطيت ايه علشان غيرى يعطينى
والله ساعات الواحد بيقول كلمة
(سواء حلوة او غير..)بلاقيها بترد
لىّ فى نفس القعدة سبحان الله العظيم.
مرة اخرى ومرات حمد لله على السلامة

من غير عنـــوان يقول...

اسما عواد
norahaty

عايزكم تعلموني شويه حاجات في موضوع المدونات...
زي:
إزاي أبعت EMAILS
للمتابعين .. أقول إن فيه حاجة جديد..
إزاي كمان أعمل روابط للمدونات الجميله بتاعتكم

شكرا مرات ومرات