الجمعة، 17 أكتوبر، 2008

العاشرة... صباحا


* المكتوب مكتوب ، القضاء والقدر نافذ ولا توجد وسيله لتغييره.. فقط الإيمان به ، والمكتوب على الجبين لازم تشوفه العين .. بس ده ما يمنعش انك تاخد بالأسباب وتعمل اللي عليك.. وزي ما باعلم أولادي وتلاميذي..انت مسافر من القاهره للأسكندرية.. سايق على السرعة القانونية... حاطط حزام الأمان.. ماشي في الحارة اليمين.. مش بتستعمل التليفون..وفجأه العربية اللي الناحية التانية عجلتها فرقعت.. لفت .. عدت الجزيرة .. خبطتك .. عملت حادثة.. ده قضاء وقدر.. مش اهمال منك .. بس لازم ناخد بالأسباب..
انما لو ماشي على 160 من غير حزام أمان وبتتخانق في الموبيل .. وعملت حادثة .. يبقى انت الغلطان..
كمان إنت مش ملاك ولا فيه حاجة إسمها الإنسان الأمثل ومفيش حد كامل .. ممكن تعمل حاجتين تلاته صح.. من اصول السواقة.. بس المهم تعمل.. وتفوّت حته صغيرة على سرعة 110 .. وتنسى مره تلبس الحزام.. بس المضمون الأساسي انك بتحاول تعمل الصح اللي عليك .. والباقي مش بتاعك.. ده مكتوب..
وشغلك مكتوب.. وجوازك مكتوب (من واحده بعينها).. بس إنت برضه إعمل اللي عليك.. توكل على الله ولا تتواكل.. ونصيبك حيجيلك لغاية عندك..وارضى بيه.. وتقبله.. وتأكد إنه حلو بس إنت ارضى..اسعى انك تحققك اسطورتك الذاتيه وحلم حياتك.. وحاول ألف مره بعد الفشل.. بس في الآخر ارضى بالمكتوب..وتأكد إنه ما هو مكتوب لك .. هو خير لك.. ممكن يكون عينك في حاجة تانية.. بس مكتوبك أحلى.. لإنه مكتوب لك مخصوص.. متفصل على ظروفك.. ملائم لقدرة تحملك..

* لابد لك من هواية.. لإنها تفرغ شحنات الغضب عندك وتملأ فراغك.. والهواية ليست هي عملك ..بمعنى ماتقولش انك رسام مثلا وهوايتك الرسم.. أو محاسب وهوايتك حل المسائل الرياضيه.. لابد أن تكون هوايتك في اتجاه مخالف لعملك.. يعني لو موظف محترم كده وطول النهار اجتماعات وأوراق .. يبقى تاخد هوايه زي الرسم أو زراعة النباتات أو تربية الحيوانات.. ولو شغلتك إنك طبيب جراح ومشرطك شغال في بطون الناس يبقى تنزل تعوم في حمام السباحة وتفك نفسك، وبعد الضهر تتمشى أو تسجل شريط كاسيت لشوية أغاني بتحبها.. صيد السمك جميل وبيعلم الصبر..لو انت مندوب مبيعات بتجري في الشوارع ..يبقى هوايتك اليوجا مثلا ..وكمان من المفضل إن الهواية يكون فيها نشاط يدوي وجسماني.. يعني القراءة مش هواية ..القراءة أمر يومي حتمي..انما الهواية تكون حاجة تفضي دماغك بيها.. حتعيش معاك.. حتلاقي نفسك فرحان وانت بتعملها .. حتديك طعم لحياتك.. ومهم كمان انها ما تبقاش هواية ضارة.. يعني ما تقوليش ان هوايتك الشيشه.. ولا السهر قدام البلاي ستيشن . كمان الهواية بتعرفك على ناس .. بتجتمعوا وتتفقوا وتناقشوا اللي انتم بتحبوه..وبتعرف رأي الناس كمان فيما تفعله من هواية إذا كان يمكن عرضها على الناس .. زي الرسم والإهتمام بالزهور.. وممكن تهادي الناس من إنتاجك .. يقوموا يحبوك زياده..وأعرف كتير من الناس ندموا ان عمرهم عدا من غير هواية.. وقعدوا يقولوا لأهاليهم ليه ما أصرتوش اننا نلعب تنس من زمان .. مش كان نفعنا دلوقت .. العب انت التنس ..


* انت مفتاح سعادتك.. لو قمت من النوم الصبح .. فخليه يوم حلو.. احمد ربنا انك صحيت في صحة.. صلي واقرا قرآن.. البس لبس بتحبه..بص وتأمل في منظر طبيعي حلو.. كلم حد بتحبه.. اسمع مزيكه هاديه.. وانت راكب الاوتوبيس خليك في حالك.. أو اقرا حاجة.. غير روتين يومك.. قل لمن تحبه أنك تحبه.. طلع صورة قديمه مع صاحبك من زمان وافتكر الأيام الحلوة.. انزل أمشي على البحر.. لا تتردد في إنك تعمل أي حاجة حلوة بتبسطك .. بتريحك.. وابعد عن العكننه و عن المهزومين.. ابعد عن أصحاب الأفكار الهدامة..اللي يقولك البلد حالها زفت .. ومافيش فايدة.. الإكتئاب مـُعدي.. فتجنب المكتئبين.. خليك مع الإيجابيين.. وتأكد إن ربنا بيحبك..ولازم تبادله الحب ده بطاعته .. حترتاح وحيبقى يوم فل وورد..
أنا قصدي .. ما تعكننش نفسك..حتقولي مش بمزاجي .. حاقولك طب وبعدين.. انت اللي حتتضايق.. وانت اللي حتخسر لو ماعملتش كده..أصل فيه حاجات مش ذنبك.. لكن لو ابتديت تشعر وتحس انهم كلهم ضدك.. وانت الضحية .. حيبقى نهار عكننه.. وتأكد ان انت اللي بتعمل يومك..لو فيه شغل وانجاز وعلاقات حلوة وتفكير ايجابي.. حيبقى كويس.. ولو خليتها سخط وتلعن ما حولك .. حيبقى زي مانت عملته..
أنت الفاعل.. مش غيرك .. روح للي زعلان منك وصالحه..روح للي مزعلك وقول له انت زعلان من ايه..فكر انت عملت ايه حلو امبارح.. حتفرح وتسعد.. ولو عملت حاجة وحشه .. توب واستغفر.. واعمل حاجة كويسه بدل منها..

هناك 4 تعليقات:

غريب يبحث يقول...

تمام في المعاد والوقت المناسب كالعاده بتفاجئنا بتعرف اللي جوانا او عارف ان ده حال وتفكير معظم الناس وساعتها يبقى ده حاجه اكتر من الذكاء بمراحل.. المهم ان حضرتك جيت في الوقت المناسب و خليت الحياة حلوة تاني، عندي كلام كتير بس مش عارف اقوله، بس keep in yr way ,trying make us be informed of yr experience, and make the life situations easy to understand and make the life more better....

thx a lot, i've read the last article but not have enough time to reply because of my work, but it was wonderful also, but these one was perfect ..very perfect and on time...

من غير عنـــوان يقول...

كلامك يسعدني... ويحقق فائدة كبيره لي... ربنا يوفقك يا خالد

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

جااامد أوي البوست ده و مفيش غير كده :)) بجد فيه قيم و أفكار حلوة أوي أوي ......و خاصة موضوع الصبح ده ..

مستنية جديدك

زينب

من غير عنـــوان يقول...

Zanooba
طيعا مش كفاية شكرا واجدة
تعليقك أسعدني
وحسسني إن بيكم الأمل موصول

أمنياتي وتحياتي