الأحد، 28 سبتمبر 2008

سته.. مخصوص

* جمّز بالجميز لحد ما يجيلك التين.. يعني إيه.. أولا الجميز ده نوع رخيص من الفاكهة.. والتين بالنسبه للي بيحبه وبياكله كتير هو الفاكهة الحلوة.. عشان كده مش حيرضى بالجميز.. إنما المثل بيقولك لو مش لاقي غير جميز.. كُله دلوقت.. واستنى التين .. انما لو ماكلتش جميز .. مش حتحلي خالص..فهيه حاجة من الإتنين.. يا إما تحلي بالجميز ( الوحِش نسبيا ) دلوقت.. يا تفضل مستني التين اللي بتحبه.. طيب ممكن حد يقول ان أنا استنى التين.. بس كمان ممكن مايجييش.. أو كمان يتمنع من السوق.. أو مافيش فلوس تجيبه.. طيب.. خليك بأه مستنيه.. أنا شخصيا.. أحب أحلي بالموجود.. لغاية ما إمكانياتي تسمح لي بإني أجيب اللي على مزاجي.. وصلت الرساله يا ترى؟؟ أتمنى..
والغرض والحكمة من المثل.. إنك ممكن تشتغل مثلا مندوب مبيعات مؤقتا .. لغاية ما ربنا يكرم وتشتغل بالمؤهل بتاعك.. ارضى بالمرتب القليل دلوقت.. وبعدين لما تثبت نفسك في الشركة .. ساعتها أطلب المرتب اللي انت عايزه..وافقي ان جوزك يجيب لك خاتم فضة صغير .. لغاية ما يكسب كتير .. ويجيب لك خاتم على مزاجك.. مش تقعدي تقولي يإما سولتيير يا بلاش؟؟ حاجات كتير بالمنظر ده ممكن نقبلها ونسعد بيها .. لغاية ما نجيب اللي في بالنا.. وساعتها .. بعض الناس ممكن يقولوا .. والله أكل الجميز والبال مرتاح .. أحسن من أكل المنجه( مش التين بأه) ..والبال مشغول ومافيش وقت .. وبناكلها في تعجل عشان مش رايقيين.. أو ممنوعين منها عشان الصحة مش ولابد.....!


* الـمـستحيـل هو ارضاء كل الناس، ولن تنال هذا الرضا أبدا.. ما تخليش هدفك ارضاء الناس.. لأن ربنا سبحانه وتعالى أولى بهذا الرضا .. حاول ترضي ربنا .. ربنا وبس.. ساعتها حيرضى عنك الناس.. ( ده لو رضوا) ..ومش مهم لو مارضيوش..وطول ما اللي انت بتعمله في حدود الدين والشرع والقانون والتقاليد الـمعقوله.. يبقى Go Ahead يعني كمل اللي بتعمله.. قصدي ما تلبسش حاجه للناس .. البس اللي يبسطك ويعلّى روحك الـمعنويه.. ، وكمان ماتشتغلش حاجه عشان يقولوا عليك مثلا الدكتور فلان ولا المهندس علان.. اشتغل اللي انت بتحبه..
وطبعا قصة جحا معروفه، باختصار.. جحا وابنه والحمار .. جحا ركب الحمار وابنه ماشي جنبه .. قالوا ساب الواد الصغير وهو ركب وارتاح.. راح نزل هو ومرّكب ابنه.. قالوا .. بُصوا .. الواد سايب أبوه وراكب هو ومرتاح..ركبوا هما الاتنين على الحمار.. قالوا مفتريين حيموتوا الحمار!!.. شالوا الحمار ومشيوا ..قالوا جحا اتجنن..ماشي وشايل حمار.. نزّلوا الحمار ومشيوا الأتنين جنب الحمار.. قالوا .. بص المجانين..أمال شاريين الحمار ليه؟ ..مفيش فايده.. مش حترضيهم يا جحا.. ولا أنا حأرضيهم ولا انت حترضيهم..أصل الناس مشغوله بغيرها..
الخلاصة ..خلي بالك من تصرفاتك قدام ربنا .. وبس.. ولا تحاول مجاراة الناس أو محاولة أن تتصرف على غير طبيعتك عشان الناس.. وتأكد .. إن اللي بتعمله وماتخافش حد يشوفك هو شئ كويس.. أما إذا كنت خايف إن حد يشوفك يبقى أصلا ده شر.. وأولى بيك تعرف إن ربنا شايفك..

خمسه وخميسة

* تهادوا تحابوا........ والهدية حاجة .. والتزاماتك حاجة تانيه.. يعني مش تجيب لبنتك بلوزه وفستان( كسوة الصيف ) تلبسها وتقول لها دي هدية عيد ميلادكِ ، لأن ده من صميم واجبك تجاهها .. والهدية كمان مش انك تروح تدي والدتك خمسين جنيه وتقولها اصل انا احترت اجيبلك ايه فقولت اديكي الفلوس تجيبي اللي على مزاجك.!! لأن دي جليطه..انما الهدية انك تفكر شويه في الشخص اللي حتديله الهدية.. هو بيحب ايه.. والهدية دي ممكن تفرّحه أو لأه .. أو ماكنش عامل حسابه عليها.. ولو كانت في مناسبة قويه تبقى حاجة تعيش معاه.. يعني مثلا ماتجيبش لأخوك قميص أو جزمه عشان نجح في البكالوريوس عشان حيدوبوا.. انما تجيبله قلم حلو مثلا يكتب بيه .. ويفتكرك بيه على طول .. وده طبعا ما يمنعش انك تجيب لوالدك مثلا حاجة بسيطه جدا لو ما معكش فلوس.. المهم انك افتكرت الـمناسبة.. كمان ما ينفعش انك تجيب شنطة وجزمه لمراتك في كل عيد جواز لـمـدة تلاتين سنه.. حاجة تزهق وتفلق..كمان ما تقولش لحد جايبلك هدية كرافته مثلا انك مش بتحب اللون ده أو كان نفسك في شبشب !! أو تقولي لجوزك وهو راجع من السفر .. ايه ده .. دي قماشه وحشه قوي أو بتشكوكني!! الخلاصه ماتكسفش حد جايبلك هديه.. كتر خيره انه افتكرك .. واستعملها قدامه مره او اتنين وبعدين ارميها ولا احرقها انت وذوقك.. واحلى هدية هي اللي من غير سبب.. مجرد لقيت حاجه تليق على فلان قمت جايبها له على طول..عشان فاكره .. هو كمان حيحبك ..


* أمّن على حاجتك.. موبايلك ومفاتيحك ومحفظتك .. بالذات وانت مسافر.. مش عيب .. ناس كتير بالذات الشباب الصغير من 10 – 18 سنة بيفتكروا انه عيب اني آخد بالي من حاجتي.. وده بيسبب ضياع وسرقة حاجات كتير.. وكتير الواحد ضيّع حاجات .. بس مره ورا مرة اكتشفت .. لأ .. وبعدين .. لازم أخلي بالي من نفسي.. ومن حاجتي.. أعدي الشارع صح.. مش عيب إني أعدي من نفق المشاه.. في الخارج لازم.. وأستنى إشارة المرور..عشان العربيه ما تخبطنيش.. مش شطارة اني أعدي كورنيش اسكندرية والعربيات ماشية بسرعة.. وأتخبط .. يا فرحتي.. ولا عيب إني أشوف اني أخدت موبايلي وشنطتي قبل ما أمشي من الكافيه.. لأن كتير الواحد بينسى.. وبعدين اتهم الجرسون .. لأ.. صحصح.. وركّز.. كمان ماينفعش أسافر بالطياره وانا ما عملتش double check إن التذكرة معايا .. وهكذا .. الأمثلة كتيرة جدا.. وماحدش حينفعني في كل الأمثلة دي غير نفسي وتركيزي..وآخد كارنية النادي قبل ما أروح.. وأشيل فلوس في حته مستخبية من شنطتي عشان لو اتزنقت أو اتسرقت..واتأكد إني قفلت باب الشقة .. طيب وإيه الفايده.. الفايده اني ما خسرش حاجتي.. وما أغرّمش أبويا فلوس .. وأبقى شاطر ومركز تقوم الشركة تديني مسئوليات أكتر وترقيني .. لغاية ما أبقى المدير العام أو الرئيس.. أو أعرف أفتح شركة خاصة.. عمركش شفت واحد صاحب شركة .. بينسى مفاتيحه.. ولا وزير نسي الخطبه اللي حيقولها في المؤتمر..

الأربعاء، 24 سبتمبر 2008

الرابعة

تعلم الوسطيه..
Maximum, Optimum, Minimum
يعني لو بتشتري حاجة .. خلينا نقول عربية مثلا ( عشان دي حاجة مهمة) أولا لازم تعرف انك ان شاء الله حتجيب غيرها..المهم انت معاك فلوس لأقل فئة من العربيات .. بس نفسك في حاجة حلوه أكبر.. وتقدر تقسط جزء.. مش لازم تزنق نفسك .. لازم تعمل حسابك انك تقدر تدفع القسط.. ولو مش قادر اختار حاجة وسط.. وهكذا.. مش لازم تاكل لغاية مابطنك تنتفخ.. أو ماتكلش خالص.. في النص أحسن.. خير الأمور الوسط.. مش لازم تدور على قميص جديد تشتريه لمده اسبوع بتلف.. اعمل حساب وقتك اللي انت بتلف فيه.. هو ده Optimum موازنه بين الوقت والفلوس والجهد..
وكمان الكمال لله وحده Perfection Against Successبمعنى انك ممكن تفضل تشتغل في مشروع وانت تنشد فيه الكمال .. تقوم تتأخر في ميعاد التسليم .. وتخسر أو تسقط.. اتعلم تقول Stop وتعرف امتى تشيل ايدك من اللوحة.. لحسن تبوظها.. وانت نيّتك انك توصل للكمال.. طبعا كل ده مع أهمية أن تنشد وتتطلب الإتقان.. وده كمان بيعلم الرضا.. الرضا بإنك لقيت شقة معقوله.. حلو..بكره لما تكسب تغيرها.. كمان افساد طعم الأشياء بطلب كمالها .. مراتك عملت أكله حلوه .. رضا .. ناقصه شوية ملح.. وماله.. زود انت.. ماتحملش نفسك واللي حواليك أكتر من طاقاتها .. ارضى عن شغل الموظفين لو إنت مدير.. علمهم.. ما تقعدش تقولهم أنا حاعمل أحسن.. لإنك ممكن تقع زيهم في الغلط..

* الإنترفيو لازم بلبس فورمال "Formal".. طب ليه ؟؟ وماله الكاجوال .. وهو يعني الناس حتاخد بالـمنظر,, ثم ان ده مزاجي في اللبس.. همّا لهم انهم يمتحنوني في قدراتي.. مش يبصوا على لبسي.. آآآآآآسف.. طبعا حيبصوا على لبسك وعلى طريقة كلامك لإن هما عايزين شخصية برضه.. والشخصية الـمتكامله : عندها علم ، بتعرف تتصرف، وبتعرف تلبس يعني Presentable وفي اختبارات القبول ااـمعايير كتيره ، مش موضوع شطارة وبس.. يعني مثلا ميكروسوفت عينت 40 مهندس حديثي التخرج في فرع القاهرة، كلهم متفوقين.. ( متفوقين فقط) بس عينتهم في وظائف عادية .. واختارت 10 نص متفوقين بس عندهم شخصية وsmart وعينتهم في الوظائف الجامده اللي بمرتب عالي.. لأنهم واجهة الشركة..لإن أي شركة بتدور على حد يعرف يتصرف ويحل المشاكل..سواء مشاكل مع الزملاء أو العملاء.. مش معنى كده ان اللبس أهم من العلم ,, بس مش معنى كده برضه انها علم وبس..هي معادلة ما بين ده وده..ده غير انهم ( قصدي اللجنه اللي حتمتحنك) ناس جايين لابسيين بدل ورسمي.. وسيادتك جايلهم بالجينز والتي شيرت .. فكّر انت بأه!!؟؟ والكلام كمان له صيغه "Formal" ، يعني مايصحش بعد نهاية المقابله انك تقول لرئيس اللجنه .. قشطة بأه .. أجيلكوا أمتى أتعين !! مع إن قشطه دي بتقولها عادي لصاحبك ومابيزعلش..ويمكن لباباك .. كمان لازم تقفل الموبايل..تقفله .. هه..وحاجات تانيه كتير بتخلي واحد يتعين وعشره لأ..

الخميس، 18 سبتمبر 2008

التالتة



* اعتمد على نفسك ولا تحتاج لشئ.. أي شئ..سواء من الحياة أو من الناس ..لآن ده بيكفيك شر حاجات كتير جدا .. لأن من لا يملك قوت يومه.. لا يملك حريته..والإحتياج لله وحده.. واحساسك بأنك تحتاج لأي انسان أو منه يهزم عندك الحماس..
وهذا لا يعني أننا لا نحتاج للطبيب مثلا أو للمهندس أو غيره.. إنما الإحتياج هنا بمعنى قدرتك على فعل الشئ ولكنك كسول أو مكسوف تعمله ولذلك بتطلب من الآخرين أن يفعلوا هذه الأشياء لك..فإذا كنت تستطيع فعل شئ فافعله ، ولا تنتظر حد يعمله لك..
وإذا كنت تستطيع الإستغناء عن شئ .. فاستغنى عنه .. لأن الإحتياج وحش ..وفيه نوع من الإذلال.. .. بس فيه نقطه .. إدي فرصه الأول للآخرين أن هما يعملوا .. وبعدين وريهم إنك مش محتاج لهم ..لو ماعاملوهاش، كمان لو تقدر تعمل حاجة لحد إعملها على طول .. ما تستناش إنه يطلبها منك .. لإنك كده بتإسره.. على فكره لو عندك موظفين أو مساعدين.. وعرفوا إنك بتعرف تعمل اللي بيعملوه لو هما تكاسلوا.. ده حيحط عندهم قاعده مهمه ، إنهم لازم يشتغلوا وإلا حتستغنى عنهم، وكثيرا ما قمت بكنس ومسح مكتبي لإن الساعي لم يحضر.. أو لإن الموظف الجديد يعتبر ذلك عمل دنئ.. مش بس كده،، انما أول وظيفه لي كانت بمكتب يعمل عنده أكثر من ساعي.. ومع ذلك كنت أصر على القيام بترتيب غرفتي في المكتب حتى ألم بكل ما فيها وأرتبها وفق رغبتي.. مما زاد من مكانتي عند صاحب المكتب والأهم عند السعاه..ولم أجد غضاضه في ذلك..


* مهم قوي يبقالك طعم .. وكمان مهم إنك تعرف تستطعم..يعني ايه يبقالك طعم؟!.. يعني تتميز .. يكون لك إختيارات .. يكون لك رأي دون تعنت.. يبقى صحابك عارفين انه فلان ده عنده الرأي الصح.. عنده الفكره الحلوة.. سواء بأه عايزين يخرجوا يسألوك ..أو عايزين يشتروا لبس روش يجولك..أو أكله حلوة يستشيروك.. إلخ.. سواء بتعرف حاجة أو حاجتين من دول، ولك ذوقك الخاص فيها.. هو ده الطعم.. سواء في الأمثلة اللي فاتت أو في الدين أو الثقافة.. العلوم أو السياسه.. الرياضه أو القراءة.. قصدي انك متميز في مجال أو مجالين من دول.. لما تبقى كده .. الناس حيقدروا يستطعموك.. انت كمان لازم تدور على حاجة تستطعمها وتتعلم ازاي تدور وتلاقي الطعم الحلو.. مش تاخد أي حاجة والسلام.. تشتري حاجة قيّمه.. تتجوز واحده فيها ميزات انت عايزها وبتدور عليها.. تختاري عريس يحتويكِ..أصل الحكاية مش ضل راجل ولا ضل حيطه.. وطبعا الكلام ده كله في حدود المعقول.. مش تقعد لي عشرين سنه بتدور على عروسه لها طعم ..
ولا البنت ترفض عشرين عريس منهم تلاته كويسين لمجرد انها بتدور على Mr. Perfect اللي مش موجود أصلا. وياسلام على البنت اللي اتعلمت طريقة عمل المكرونه وتخصصت في نوع معين حطت لمستها فيه.. وبقت كل الناس بتشهد بعمايلها في المكرونه .. أكيد ده بيديها ميزه في أي قعده.. ويحلفوا بعمايلها.. ساعتها يبقالها طعم .. طبعا أنا مش قصدي المكرونه بس.. كل واحد بيختار طعمـُه .. ومن ثـَم.. تميُزه..كمان عايزك تستطعم .. زي إيه.. تشرب كابتشينو ولا لاتّيه ... وإبه الفرق... وليه أصلا إذا ان انت مش بتحب القهوة من أساسه.. بس الشله كلها طالبه كابتشينو.. فرابتشينو... لاتيه .. موكا... ( أنا شخصيا من زمـــــــان روحت للراجل اللي شغال على الماكينه دي وسألته إيه الفرق )...

الثلاثاء، 16 سبتمبر 2008

اتنين



* اشتري اشياء قيّمة.. الـمثل بيقول ( أنا مش غني عشان أشتري حاجة رخيصة) يعني إيه؟ .. يعني انت محتاج انك تقيّم الحاجة اللي بتشتريها .. لازم قيمتها تكون على قدر الفلوس اللي حاتدفعها.. عشان تعيش معاك..بالذات لومعكش فلوس كتير ..عشان كده المثل بيقول ..لإنك لو حتشتري رخيص حتضطر تشتري غيرها بسرعة لأن عمرها الإفتراضي قليل.. فاشتري حاجة كويسه على قد قيمة الفلوس وماتشتريش حاجة رخيصه قوي لإن ساعتها حتكون رميت الفلوس في الأرض وكمان لازم تشتري حاجة لها لازمة.. محتاج لها.. مش مجرد صرف فلوس والسلام على أشياء قد تبدو جميلة ولكن الخامة وحشة.. أو الجوده سيئة..زي ست البيت اللي بتشتري طقم أطباق بلاستيك غير معلومة المصدر عشان رخيصه.. وكلها تتكسر لأ.. تجيب أربعة أطباق كويسه على قد العيله .. وطبعا عشان أشرح برضه .. محتاج اني أقوللك ما تجريش ولا الـماركات على الفاضي عشان بس تكون لابس قميص من ماركة معينه.. انت هنا بتشتري الإعلانات.. إزاي ؟؟ هي الماركة بقت ماركة من إيه.. من كُتر الإعلانات.. فطبعا بقت غالية عشان كده قصدي عشان التكاليف الإضافية.. وسيادتك رايح تشتري Basic T-Shirt لمجرد ان اسمها كذا ولاّ كذا..لا فكرت في خامة ولا قد ايه فيها قطن ولا نوع القطن .. هي (تي شيرت) ساده.. سودا .. بس لازقين الماركه عليها .. لا فيها design حلو ولا خامة غريبه.. ولا يحزنون.. خلي بالك من فلوسك، كمان لو بتشتري حاجة معمّرة (تليفون أو تليفزيون مثلا) ساعتها اشتري ماركة أثبتت كفاءتها في السوق على مر السنين .. واشتري "Options"على قدر احتياجاتك الفعلية .. مش Options زيادة عن احتياجاتك..ومش حتستعملها.. زي كل واحد ماسك موبايل ولا عُمره استخدم خدمة النت اللي فيه.. ولا حيستخدمها .. إنما عشان يقعد مع أصحابه ويقولك أصل الموبايل ده فيه NET.. والله كلها منظره على الفاضي ..ولا حد بيستعملها .. وأعرف ناس كتير في وظايف تحفه وموبايلتهم عاديه جدا.. لأنهم مش عايزين فيها إمكانيات كتير..هنا لازم تلاحظ إنهم ناس عمليه.. خليك عملي زيهم.. لإنهم وصلوا بكده.. وفي البيت كمان لو اشتريت غساله رخيصه حتبوظ بسرعة وتدفع فلوس كتير في تصليحها.. مش معنى كده اني اشتري ثلاجة 30 قدم عشان غاليه.. لأ اشتري 10 قدم نوع كويس أحسن من 12 قدم نوع سيئ .. وبدل ما اركب سيراميك سيئ لكل المطبخ.. اركب زي بره نوع كويس ولون كويس جنب الحوض بس وكفايه .. هما بره كده..

*******************



* لابد من أن تبدأ السلم من أوله.. لأن ده هو البناء الصحيح لأي شئ.. والصعود له أصوله.. ومش ممكن توصل للدور التاني من غير ما تعدي على الأولاني... مره دُعيت لإلقاء محاضرة لطلبة السنه الرابعة حول تجربتي في العمل الحر.. وذلك بالتعاون مع جهة حكومية تعطي قروض للشباب .. والتطبيق العملي هو كلام العبد لله اللي هو أنا.. فتـَفضّل المسئول بشرح كيفية التقدم للحصول على القرض.. وما هي الـمشاريع الـمتاحة والجاهزة للطلبة فور تخرجهم.. وكيف أن في أوروبا والدول المتقدمة الشباب بيعمل مشاريع ناجحة .. وتناسى سيادته إن الطالب في هذه البلاد بيشتغل ويدرس ويصرف على نفسه وبالتالي لما يتخرج حيكون مر بتجارب عملية كثيرة..المهم الراجل خلص كلامه وأنا اتكلمت في موضوع تاني هو ازاي تدير المشروع وازاي تسوق الفكرة .. وإن كل ده مش حيجي لوحده ... لازم تشوف وتعيش ده في عمل ناجح قائم .. تتدرب فيه وتعرف يعني ايه شغل ويعني ايه قرض .. ويعني ايه حسابات وإدارة وتسويق... الخ.. وبعدين بعد سنتين تلاته .. عشرة ... تبقى تاخد القرض .. اللي ماكنش الطلبة متخيلين إن هما حيردوه بشروط مجحفة لهم وهما لسه عضمهم طري في السوق واي خبطه حتوجعهم.. انا مع الشباب انه يجرب.. ويعمل مشاريع .. بس لازم يدوق الأول .. وياخد مناعة .. ويطلع السلم من أوله.. مش يحط شقا عمره في مشروع بدون دراسة..وفي يوم من الأيام.. حتوصل إنك تكون صاحب مؤسسة كبيرة.. ( لو كانت امكانياتك العقلية وغيرها بتوفرلك ده) وحتوصل .. بس لازم تكون طلعت السلم من أوله عشان تكون اتأسست كويس.. وماحدش يضحك عليك .. أو تخسر خسارة كبيرة.. كمان .. حتكون عرفت خبايا المطبخ .. يعني إيه خبايا المطبخ.. يعني الموظفين بيقولوا ايه على المدير..ايه هي خبايا تليفونات الموظفين.. وبوفيه الشركة.. يعني إزاي تتعامل بدبلوماسية مع الناس حتى لو كرهتهم عشان حتحتاجهم بكره وهكذا.. الشباب مندفع شويه.. فممكن لو ابتدا بدري يكون صاحب عمل حر وهو لسه ورور ( ده لفظ فلاحي معناه طري ) باقول لو لسه طري.. حياخد مقالب كتيره .. اتمنى انه ينشف الأول ويعرف أصول المعاملات قبل ما يدخل في مشاريع كان ممكن تنجح أكتر لو ابتداها من أول السلم.. وأظن فيه خمسميت فيلم وضح ده ومن أحبهم إلى قلبي .. ( النمر الأسود) بطولة أحمد زكي..عن قصة حقيقية لمواطن مصري وصل في المانيا بعد قصة كفاح.. وغيرها وغيرها من قصص النجاح.. بلاش تستعجل.. كله حيوصل .. إنما توصل وانت متين ومتأسس .. أحسن ما تتكعبل ميت مرة وما توصلش ؟؟

الأحد، 14 سبتمبر 2008

الأوله ..... تلاته








* الحب سر مهم جدا من اسرار النجاح .. أول مره عرفت الـموضوع ده ، كان وانا باصور تصوير فوتوغرافي.. لقيت ان الصوره اللي باحبها سواء لشخص أو لـمـكان.. بتطلع حلوه .. لـما أكون باحب اللي باصوره.. أما اللي باصورها مجرد اداء واجب بتطلع عاديه جدا أو وحشه كمان..وماكُنتش عارف ليه ..وبعدين قعدت أقلّب واسأل واقرا.. وعرفت ان السر هو الحب .. وجربت ده كتير في شغلي وفي معاملاتي مع الناس .. وعايزين نتفق على حاجه مهمة.. كلمة الحب أو باحبك ومشتقاتها .. مش لازم تكون للحبيب إياه ( بمعنى ست لراجل أو العكس عشان يتجوزوا) ... اطلاقا.. ممكن تحب مدرستك والبحر..البواب والدكتوره .. أو شغلك والأفلام.. وهكذا .. أي حاجة ممكن تحبها، ولازم تحبها.. بمعنى الناس مش حتحبك.. إلا لو انت حبيتها.. وشغلك مش حيديلك إلا لو انت حبيته.. وواحد من الفلاسفه ( سقراط أو افلاطون غالبا ) قال لتلميذه : قوللي بتحب تعمل ايه ، وانا اضمنلك انك ماتروحش الشغل بقية حياتك .. بمعنى انك حتكون نازل للشغل وانت فرحان عشان بتحبه.. وراجع بيتك مبسوط عشان بتحبه هو واللي فيه، وكمان مردود الحب حلو ، لما تلاقي الناس بتسأل عليك،، والجواز حلو بالحب.. والأكل اللي بتحبه حلو.. وهكذا .....،، بس ماتحبش قوي عشان ماتتجرحش قوي..وأحلى حب في الدنيا.. هو حب الخالق.. (ربنا).. جرب تحبه.. ماتخافش.. أصل ربنا بيحبك .. وخلقك في شكل حلو عشان بيحبك.. حِبه أكتر حب حبيته في الدنيا.. حتعيش سعيد.. بالمناسبه اكتشفوا الحكاية دي في أمريكا .. حب الله هو سر السعاده الوحيد..وبعدين حب العمل.. وبعدين أي حاجة تانيه..



* الكذبة الكبيره في الدنيا دي... هي :( لـما أخد أو أجيب اللي انا عايزه .. حاكون سعيد ..)The biggest lie on the planet: "When I get what I want I will be happy".لأنك زمان وانت صغير.. كنت بتقول لـما تجيب اللعبه الفلانيه حتفرح بيها وهي دي أملك.. وجبت اللعبه بس طلبت اللي بعدها..وبعدين جبت العجله أو الكاسيت أو .. أو .. وبرضه لسه عايز عربيه ولو جبت العربيه حتعوز تتجوز .. ودي سُنة الحياة،، بس لازم تخلي بالك ان الموضوع مالوش نهاية.. life is a Journey .. not a destinationأصل نهاية الرحله الموت.. يبقى اتعلم تعيش سعيد ..والنقطه كلها انك لازم ترضى وتفرح باللي عندك و ( تستمتع به) يعني العملية مش اقتناء والسلام.. لأ .. دي استعمال واستمتاع ومحافظه على اللي عندك..عارف .. بُص على واحد عنده عربيه صغيره قديمة ومحافظ عليها وبيلمعها ويوضبها على قدر امكانياته ،، وواحد تاني عنده عربية آخر موديل ومع ذلك مش محافظ عليها ومبهدلها .. غالبا تلاقي الأولاني سعيد وفرحان والتاني بيقول .. يــووووه بأه.. عايز عربيه جديده مع ان عربيته جديده جدا.. هو ده الفرق.. وهو ده اللي أنا عايزك تفهمه.. استمتع..استمتع باللي عندك.. ماتبصش لحاجات تانية سواء عند غيرك أو في خيالك..والأشياء القابلة للإقتناء كثيرة.. والوقت قليل.. عشان كده استمتع بأي حاجة معاك .. لإن فيه ناس كتير جريوا ورا حاجات كتير .. للإقتناء.. وفضلوا يجروا .. يجروا.. وماتوا من غير ما يستمتعوا...



* ألا ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل بي المشيبَ ..دي جملة أو بيت شعر ، قالتها جـِده لحفيدتها وهي بتمسح لها على شعرها وشايفه شبابها فيها، ونِفسها الحفيدة تسمع كلامها عشان تجنبها مخاطر الحياة ، والحقيقه ان ده شبه مستحيل!! لأنه كل الأطفال اتلسعوا بالنار على الرغم من تحذير أهاليهم.. بس الشطاره ان النار ما تسببش لك حرق جامد أو جرح عميق .. جرب كل حاجه بس بالراحة ، ودايما يكون في بالك تحذيرات اللي أكبر منك لأنهم ماقالوش كده من الهوا .. أكيد قالوها عشان مصلحتك ..والشاطر اللي يتعلم من تجارب غيره .. لأنها أرخص .. مش حيدفع فيها حاجة.. لازم كمان تقتنع ان نوع التجربة ومكانة الشخص اللي جرب قبلك مهمين.. يعني أنا مش بقولك خد تجربة واحد فاشل واسمعها.. لأ طبعا ... شوف بتحب مين ومين مثلك الأعلى وشوف تجربته واستفيد منها.. والمشكلة دايما إن العمر بيجري.. والزمن مابيستناش حد ..وفجأة حتحس إنك اتسرقت.. أو كما قال الجميع .. سُرق عمري مني.. وساعتها حتقعد تقول ليت الشباب يعود يوما.. طبعا هو مش حيعود.. فاعمل كل حاجة كويسه دلوقت.. عشان لما تكبر تنفعك.. إمشي .. اقرا.. سافر.. صلي.. تصدق.. كل ده حتبقى تقول لو مرضت بعد الشر.. ياريتني.. ولو معرفتش تتطلع السلم.. حتقول ياليتني .. وهكذا.. طيب .. ياريت بأه تسمع الكلام من دلوقت .. بدل ماتقعد تندب حظك لما تكبر.. يعني من الآخر اللي تقدر تعمله من اللي قريته في الكتاب اللي في إيدك .. اعمله .. صدقني..

ملحوظه قبل ما نبتدي ..


ملحوظه قبل ما نبتدي ..
أول ما تلاقي الكلام بايخ ، سيب القراءه على طول.. ماتضيعش وقتك..
على فكره كل المواقف مش مترتبه.. عشان ماتزهقش من الكتاب..ملحوظه كمان.. أنا اخترت خليط من العاميه والعربية .. على الرغم من انها مش مناسبه للكتب اللي بالشكل ده ..وكان نفسي جدا تكون عربية متينه .. بس خفت انكم تزهقوا..كمان كتبت شوية أقوال مأثورة بالأنجليزية .. لأنها بتدل على المعنى بصورة مختلفه.. زي ما كتبت حكم عربية وآيات من القرآن وأقوال من السُنه..وممكن تلاقي كلام متكرر .. وده أنا حطيته لأن ساعات القيمة بيكون لها كذا معنى..وممكن كلام تحس انت انه ضد بعضه.. بس هو بيكمل الوسطية.. يعني بيديلك فرصه انك تعمل كده مره وكده مره والحاجتين صح .. دي لها فايده من ناحية ودي لها فايده من ناحية تانية..
و أملي وأمنيتي ان الكلام يوصلك يابُني ويا بُنيتي..وتعملوا بجزء ولو بسيط جدا من اللي قريتوه..
على فكره ممكن يكون يا أخويا ويا أختي.. ويا والدي ووالدتي.. بس أنا الأول قلت يابُني ويا بُنيتي عشان هما دول الأمل والمستقبل.. انما أنا شخصيا استفدت كتير من اللي قرأته ومن اللي كتبته..ولو مش عايز غير 5 نصايح من غير تضييع وقت ....خلاصة الخلاصة ... من الآخر.. في الإنجاز...طريقك إلى حياة سعيدة....
o حِـب ما تفعله وحـِب من وما حولك..................
o اقرأ في أي موضوع .. فهي سبيلك للمعرفة..........
o اصحى بـدري .. فالبركة في البكور......................
o امشي على قدر ما تقدر ، سبيلك للتأمل والصحة...o
اشرب مياه بكثرة .. فالمياه سر الحياة.................
عايزك تفكر في الدنيا..ببساطة ..تأمل.. تأمل في حال الدنيا.. تأمل في اللي حواليك.. زرع وسما.. ناس وحيطان..ربنا خالقنا ليه؟..خلي بالك هي وقت معين وحيخلص.. علشان كُلنا حنموت..طيب تعمل إيه؟..* تــُعبد ربنا عشان تدخل الجنة.* تعمل حاجةمفيده عشان يبقى لحياتك معنى ( تشتغل وتذاكر.. تزرع.. تعمّر الأرض.. تبقى بطل رياضة.. يبقالك هدف..).
* تستمتع بحياتك .. استمتاع مشروع.. لإن كلنا حنموت.. وربنا حلل لنا أشياء طيبة لنستمتع بها .. فاستمتع ..
* ماتزعلش ولا تزعل اللي حواليك.. وأرضى بنصيبك من هذه الحياه.. لإنك واخد زيك زي غيرك.. والراضي له الرضا................................................بس كده..
عندما (يُريد) الإنسان ... فإن السماء هي الحدود ......

من غير عنوان



من غير عنـــوان
حياتك.. وانت حر.. حياتك.. عيشها صح.. بقلم ( واحد عايزك تعيش سعيد ) ......ليت الشباب يعود يوما سنين وانا باكلم نفسي عشان اكتب الكلام اللي حتقراه ده ، كل مره أقول ده مالوش لازمه ، أو أتحمس وأبتدي أكتب ، وبعدين ألاقي إنه كلام عادي ، أرجع في كلامي... ،، المهم ،، مش عايز أطول في مقدمة ودباجة ومش عارف ايه ، الـموضوع ببساطه : اسمع كلام اللي أكبر منك ، إفهمه كويس ، وإعمل اللي على مزاجك بعد كده وغالبا أنا أكبر منك ، فحلو انك تقرا كلامي على الأقل.. وعشان النصايح دايما بايخه ، انا حاكتبها مواقف ، إذا فهمت يبقى الرساله وصلت ، وإذا الرساله ما وصلتش يبقى ذنبك على جنبك. ولو مش مقتنع بإن فيه فايدة من اللي حتقراه.. ماتقراش .. ريح نفسك.. وريحني.. ولو بتقول انك عارف أهدافك.. روح حققها.. ولو انت مش عايز مساعدة من حد ,, بلاش تقرا.. على فكره.. لو فهمت.. يبقى لازم تنفذ وتطبق اللي فهمته .. وماتقولش ده الكلام مش ليّه .. لأن أي كلام بتسمعه أو تقراه ... يبقى أكيد لك .. ............. مش للجيران _____ وأنا كتبت ده مخصوص لك عشان انت تعيش في سعادة.. ومن منـّا لا يريد أن يكون ناجحـــا.. ومن منـّا لا يرغب في العيش سعيدا..